Kleine stappen, grote resultaten

Gezondheid

Wilt u eigenlijk gezonder leven dan u nu doet, maar weet u niet zo goed waar te moeten beginnen? Begin dan gewoon met kleine stapjes. Dat zet misschien niet direct zoveel zoden aan de dijk als rigoureus stoppen met ongezond eten en fanatiek sporten maar het helpt zeker en is op die manier veel beter vol te houden. We geven u graag een aantal tips.

Vervang witbrood voor volkorenbrood

Als u nog geen afscheid kunt nemen van zoet beleg, begin dan met het brood zelf. Volkorenproducten bevatten minder suiker en zijn beter voor uw darmen. En smeer bijvoorbeeld ook een dunner laagje jam of chocopasta erop.

Eet 1 dag per week geen vlees

Vlees is niet altijd goed voor de lijn en is ook nog eens erg belastend voor het milieu. Door bijvoorbeeld een Meatless Monday in te stellen leert u al te wennen aan een dagje zonder vlees. Vervang vlees door ei, noten, peulvruchten of een vegetarische variant. U kunt ook kiezen om alleen nog bij het avondeten een stukje vlees te eten maar niet meer bij het ontbijt en de lunch.

Neem de trap in plaats van de lift

Zolang u niet naar de 10e etage hoeft, is traplopen een prima manier om wat extra lichaamsbeweging in te bouwen. U kunt ook twee of drie etages eerder uitstappen en de laatste verdiepingen de trap te nemen.

Schep geen tweede keer op

Te veel eten is vaak de grootste boosdoener achter een ongezond gewicht. Door geen tweede keer op te scheppen, halveert u al snel uw voedselinname en dat gaat u heel snel op de weegschaal merken.

Ga lopend of fietsend naar de supermarkt

Voor korte stukjes hoeft u echt niet altijd de auto te pakken. En als u al die kleine stukjes lopen bij elkaar optelt komt u al snel op een half uur tot een uur actieve lichaamsbeweging. 

Doe elke avond een 7-minuten training in de huiskamer

Er zijn heel veel apps gratis verkrijgbaar waarmee u elke avond 7 minuten gewoon thuis oefeningen kunt doen die u helpen om sterker en slanker te worden. Geen gedoe met sportscholen en dure abonnementen maar lekker thuis voor de buis. En wat zijn 7 minuten nu helemaal!

Neem na elke kop koffie ook 1 glas water

Twee liter water op een dag drinken is best een uitdaging. Maar als u na elke kop koffie ook een glas water drinkt, wordt het een stuk makkelijker. Daarnaast geeft water een vol gevoel en vermindert het uw behoefte om te snacken. Gooi er eventueel een stukje sinaasappel, komkommer of aardbei in om het water meer smaak te geven.

Verander de manier van boodschappen doen

U weet in uw eigen supermarkt natuurlijk precies waar de suikerrijke producten staan: de koekjes en chocola, sappen en frisdranken, chips en andere ongezonde producten staan vaak bij elkaar in de buurt. Door vooraf een boodschappenlijstje te maken en deze gangpaden gewoon te negeren voor u naar de kassa loopt, vermindert u de kans om verleidt te worden door al die zoete happen. Neem ook een mandje in plaats van een kar. Geen ruimte voor ongeplande aankopen.