Hulp bij vervoer

In de meeste bussen en treinen kunt u met een rollator of rolstoel reizen. Kijk op de website van het vervoersbedrijf wat er mogelijk is.

Met een scootmobiel mag u wel mee in de trein, maar niet in de bus. Soms mag u ook met uw scootmobiel mee in tram of metro. Kijk op de website van uw vervoerder wat er mogelijk is.

Heeft u hulp nodig bij het reizen? Op veel stations kan de NS u helpen met het reizen met de trein. Bel minimaal 1 uur voordat u wilt vertrekken met de NS. Vertel welke reis u wilt maken. Geef aan of er een rolstoel, scootmobiel of begeleider meegaat. De NS-medewerkers helpen u dan de trein in en uit.

Meer informatie over reizen met de trein vindt u op de website van NS.

Kunt u niet alleen reizen met het openbaar vervoer? Misschien komt u in aanmerking voor een OV-Begeleiderskaart. Hiermee kan er iemand gratis met u meereizen. Kijk voor meer informatie op de website van Argonaut.

Lukt het reizen met openbaar vervoer niet? Misschien kunnen vrienden of familie helpen. Of vraag een vrijwilliger. Vrijwilligers vindt u bij de Vrijwilligerscentrale. Of maak gebruik van PlusOV. Met PlusOV reist u binnen de regio van deur tot deur. Kijk voor meer informatie op de website.

Op de website van AutoMaatje kunt u iemand vinden met een auto die u wil vervoeren naar een plek waar u anders moeilijk kunt komen. U betaalt hiervoor een kleine vergoeding per kilometer. Kijk op de website voor meer informatie.

AutoMaatje Zutphen Warnsveld

Bezoekadres: Maandag, dinsdag, woensdag van 10:00 tot 14:00 uur - ’t Warnshuus, Dreiumme 43, 7232 CN Warnsveld  Donderdag, vrijdag van 10:00 tot 14:00 uur - Muzehof Centrum voor de Kunsten, Coehoornsingel 1, 7200 BA Zutphen

Postadres

Telefoonnummer
0575 23 40 20

PlusOV

Telefonisch een rit reserven kan dagelijks van 6.30 - 24.00 uur.

Website
www.plusov.nl

E-mailadres
info@plusov.nl

Telefoonnummer
088 758 76 54

Vrijwilligerscentrale Zutphen

Bezoekadres
Oude Bornhof 47A
7201 DV Zutphen

Telefoonnummer
0575 59 62 96

Argonaut Advies

Voor informatie, advies en het aanvragen van een OV-begeleiderskaart.

Telefoonnummer
030 235 46 61

NS - reizen met een functiebeperking


Met de regiotaxi reist u binnen de regio van deur tot deur. U betaalt minder dan bij een gewone taxi.

Buiten de regio kunt u reizen met de speciale taxi van Valys. U kunt met Valys in 2020 maximaal 700 km per jaar reizen voor 20 cent per kilometer. Reist u meer? Dan betaalt u € 1,30 per kilometer. Een begeleider mag gratis mee. Kijk op de website voor meer informatie.

Neem contact op met het WMO Zorg-loket van de gemeente Zutphen. Zij denken met u mee.

Gemeente Zutphen - WMO Zorg-loket

Bezoekadres
Henri Dunantweg 1
7201 EV Zutphen

Postadres
Postbus 41
7200 AA Zutphen

E-mailadres
wmo@zutphen.nl

Telefoonnummer
0575 595 700

PlusOV

Telefonisch een rit reserven kan dagelijks van 6.30 - 24.00 uur.

Website
www.plusov.nl

E-mailadres
info@plusov.nl

Telefoonnummer
088 758 76 54

Valys

Website
www.valys.nl


Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

Een onafhankelijk cliëntondersteuner vindt u bij:

  • MEE Oost
  • Oost mantelzorgondersteuning en cliëntondersteuning

MEE Oost - onafhankelijke cliëntondersteuning

Website
www.mee-oost.nl

E-mailadres
oco@mee-oost.nl

Telefoonnummer
0314 34 42 24

Oost mantelzorgondersteuning en cliëntondersteuning

Telefoonnummer
06 21316682

Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars (BMZM)

E-mailadres
info@bmzm.nl

Telefoonnummer
085 21 00 630

Nationale ombudsman - cliëntondersteuning

Regelhulp - cliëntondersteuning


Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is. Neem voor cliëntondersteuning contact op met MEE Oost.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

MEE Oost - onafhankelijke cliëntondersteuning

Website
www.mee-oost.nl

E-mailadres
oco@mee-oost.nl

Telefoonnummer
0314 34 42 24

Nationale Ombudsman

Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag

Telefoonnummer
0800 33 55 555