Welzijnsorganisatie Perspectief bestaat 12,5 jaar!

Perspectief 12,5 jaar

Perspectief viert deze week zijn 12,5-jarig bestaan! De welzijnsorganisatie vormt een gewaardeerd steunpunt in de Zutphense wijken, waar iedereen met vragen en problemen terecht kan. Tot 2010 was het welzijnswerk versnipperd over verschillende organisaties met elk hun eigen expertise. Door al die partijen samen te voegen ontstond Perspectief als één aanspreekpunt. Perspectief startte al snel met sociale wijkteams om dicht bij inwoners in alle wijken te zijn en was hiermee een van de eersten van Nederland.

Kortdurende ondersteuning aan álle inwoners

In een hopwoning aan de Van Heemstrastraat in het Waterkwartier, een van Perspectiefs tijdelijke buurtwoningen, vertellen directeur-bestuurder Jorinde Klungers en manager sociaal werk Ilona Koops graag wat Perspectief bijzonder maakt.

Klungers: “Onze rol is kortdurende ondersteuning bieden aan alle inwoners van Zutphen op elk leefgebied met als doel dat iedereen zich van betekenis, krachtig en veilig voelt. Dat doen we op een laagdrempelige, onafhankelijke manier vanuit de wijk.” Koops vervolgt: “Daarbij is het uitgangspunt dat bewoners zelf weten welke oplossingen het beste bij hen passen. In 2010 waren we de eerste die het zo organiseerden. Het was pionieren. We zijn trots op waar we nu staan.”

Drie sociale wijkteams

Perspectief telt drie sociale wijkteams, één voor Centrum/De Hoven/Noordveen, één voor het Waterkwartier en één voor Zuidwijken/Warnsveld/Leesten. Elk team bestaat uit bevlogen en betrokken sociaal werkers en sociaal makelaars.

Klungers: “Omdat we midden in de wijken zitten, zitten we dicht bij de bewoners. Mensen kunnen met al hun problemen en vragen bij ons terecht; op het gebied van schulden, mantelzorg, opvoeding, eenzaamheid of verslaving, maar ook praktische vragen als formulieren invullen of klusjes in huis.”

Naast de hopwoningen heeft Perspectief nog twee vaste buurthuizen, ’t Nut in Warnsveld en De Uitwijk in Zuidwijken, ieder met een eigen sociaal beheerder. Om de drempel laag te houden, kunnen inwoners op deze ontmoetingsplekken zonder afspraak binnenlopen of rechtstreeks bellen met een medewerker. Klungers: “Het mobiele nummer staat gewoon bij hun naam en foto op de website, zodat inwoners zelf contact kunnen leggen.”

Buurtservice

Voor hulp bij klussen in huis bestaat Buurtservice als onderdeel van Perspectief. Mensen met een werkervaringsplek via GelreWerkt en vrijwilligers doen de klussen. Komt iemand met een ander probleem, dan pakt één van de sociaal werkers dit samen met de inwoner op. Dat gebeurt volgens de Sociale Netwerk Strategie.

Koops: “Eerst maken we samen met de inwoner zijn of haar hele verhaal zichtbaar, want meestal is het probleem veel breder. Daarna helpen we het netwerk van familie, vrienden, buren en hulpverleners in kaart te brengen om te zien waar eventuele hulpbronnen zitten. Vervolgens leggen we het probleem tijdens een beraad voor aan het netwerk en vraagt de inwoner wie kan helpen bij hulpvragen, bijvoorbeeld op de kinderen passen als iemand weg moet voor een sollicitatiegesprek.”

Stimuleren van burgerinitiatieven

Klungers: “Maar we ondersteunen niet alleen als het niet goed gaat. Onze andere taak is het stimuleren en versterken van dingen die goed gaan, zoals burgerinitiatieven die de cohesie in de wijk versterken. De laatste jaren ligt daar meer nadruk op, want als inwoners zich verbonden voelen met hun wijk, zijn ze er meer voor elkaar en is het makkelijker om hulp te vragen als er wat is.”

De sociaal makelaars en sociaal beheerders spelen daarin een belangrijke rol. Zij helpen inwoners of groepen die iets willen organiseren in de wijk en stellen hiervoor de ontmoetingsplekken beschikbaar. Zo kreeg inwoner André Terink steun bij zijn initiatief ‘Vrienden van de componistenbuurt’.

Terink: “Voor meer verbinding in de buurt organiseren we burendagen en leuke activiteiten. De sociaal makelaar heeft ons daarbij geholpen, maar inmiddels doen we het alleen. Als buurtvertegenwoordiger zijn we ook nauw betrokken bij de warmtenetproef in onze buurt. De volgende uitdaging is om Stichting Waterkwartier nieuw leven in te blazen samen met de wijkregisseur en Perspectief.”

Warme maaltijd

Ook koppelen de sociaal makelaars mensen die iets voor anderen of de buurt willen betekenen. Tonnie Notten is zo iemand. Behalve gastheer op de koffieochtend is hij ook wandelmaatje van een wijkgenoot die niet alleen kan wandelen. Notten: “Perspectief heeft ons gekoppeld en het klikte. We plannen niks, maar wandelen wanneer we daar allebei zin hebben. Dat spontane maakt het juist leuk.”

Ook organiseert hij samen met een paar andere betrokken buurtbewoners twee keer per week inloopavonden op de Van Heemstrastraat voor mensen die door de energiecrisis in de kou zitten. “Ze krijgen dan gratis een simpele warme maaltijd, die we hier bereiden of die mensen zelf meebrengen. Soms delen we ook maaltijden uit langs de deur. Het is maar net hoe het gaat.”

Gemeente investeert in sterke sociale wijken

Op deze manier heeft Perspectief de afgelopen 12,5 jaar duizenden mensen ondersteund en geholpen. Klungers: “We merken dat onze aanwezigheid in de wijk wordt gewaardeerd en mensen blij zijn met onze steun. Maar we doen het niet alleen: ook met inwoners zoals André en Tonnie. De komende jaren wil de gemeente Zutphen meer investeren in sterke sociale wijken. Daarom krijgen we er binnenkort drie sociaal makelaars bij. Een mooie erkenning van ons werk.”

Wilt u het 12,5-jarig bestaan van Perspectief meevieren? In wijkcentrum Waterkracht kunt u samen eten op vrijdag 27 januari van 17.00 tot 19.00 uur. Meer informatie vindt u op de website van Perspectief

Bron: Contact